WordPress SEO 

SEO tips voor WordPress websites in 2020

Is jouw of uw website gemaakt met WordPress? Dan is deze blog zeker iets voor jou/u!

WordPress SEO Plugins


Als jij optimaal gebruik wil maken van SEO met jouw WordPress website kun je een aantal plugins hiervoor gebruiken. Een plugin is hetzelfde als gereedschap. Je kunt niet zonder, maar je moet wel weten hoe je het gebruikt. Een SEO plugin doet geen wonderen als je niet weet hoe SEO werkt. Ze helpen alleen! Onthoud dit heel goed. Lees ook de handleiding die bij een plugin hoort. Hieronder staan enkele (soorten) die Rankify adviseert, en daarbij uitleg hoe ze het best benut kunnen worden.

Yoast SEO plugin


Wil je hoger in Google komen, en gebruik je WordPress, dan zul je deze plugin vast al tegengekomen zijn!

Een van de handigste gratis WordPress SEO plugins die we voorheen gebruikten, en ook nog eens van Nederlandse bodem afkomstig is. Het gaat over Yoast SEO. Een tool die je snel toegang geeft tot een aantal bruikbare SEO onderelen. Inmiddels hebben wij de overstap gemaakt naar een andere SEO plugin, genaamd SEOPress.

Yoast SEO maakt gebruik van "groene , oranje en rode bolletjes". Wanneer een SEO onderdeel als positief wordt gezien, wordt dit onderdeel weergegeven met een groen bolletje. Als het nog onvoldoende geoptimaliseerd is, krijg je een rood bolletje. En als de plugin niet helemaal zeker is of de gegevens zo zijn ingevuld zoals zij het graag zouden zien, moet je het doen met een oranje bolletje. Kijk hier even als voorbeeld.

Sommige mensen proberen alle bolletjes groen te krijgen en denken dan dat ze klaar zijn.

Ik kijk zelf niet (meer) naar de "groene bolletjes".

Ons advies is om dieper in de materie te duiken van de onderdelen die Yoast SEO controleert, en optimaliseer die uit ervaring van testen en in de "field-observations", en ga niet op de kleur van het bolletje af. Er is namelijk geen one-size-fits all approach binnen SEO!!! Er is geen gouden "aantal" woordjes die je op elke website toe kan passen.

Helaas hebben we geen tijd om bij elk onderdeel stil te staan, maar licht er even een paar uit.

We kijken even naar de keyword density.
Keyword density is het aantal keren dat het keyword (zoekwoord) voorkomt op de (source) pagina, en dan gemeten in percentages. Stel dat je artikel 100 woorden bevat, en je gebruikt 10 keer het zoekwoord in deze tekst, dan zit je op 10% keyword density. Dat klinkt wel heel veel toch? In ieder geval zal Yoast jouw nu een Rood bolletje laten zien.

Maar Keyword Density kent helemaal geen gouden regel met het % aantal zoekwoorden op een pagina. Dus de % is wel interessant die Yoast laat zien, maar NIET of het bolletje groen of rood is!

Als je de echte keyword density wilt weten, moet je toch even over het hek kijken bij de buren (de concurrentie) en zien wat die doen op de eerste pagina in de zoekresultaten. Als alle buren op pagina 1 een keyword density hebben van 5%, dan zit jij met je 2% in veel gevallen dus veel te laag.

Tip van de dag: Geloof niet het groene bolletje in Yoast, maar gebruik je eigen bolletje!

Als je echt wil weten hoe keyword density moet je eigenlijk niet eens naar de hele pagina kijken, maar naar elk onderdeel. Bekijk de concurrentie op de eerste pagina, bijvoorbeeld de top 5. Bekijk de Titel, H1-H6 koppen en zie hoeveel keer het keyword daar in voorkomt. Dan moet je daar in de buurt van zitten. Niet dubbel zo hoog, want dan zou je flink mis kunnen gaan.

Een ander voorbeeld is het aantal woorden.
De tekst bevat 712 woorden. This is more than or equal to the recommended minimum of 300 words.
Laten we eerlijk zijn, als jouw concurrenten een pagina hebben met 5000 woorden, en jij hebt er 350, dan is je bolletje wel groen, maar ben je niet te vinden op pagina 1.

Toch blijft Yoast een handig instrument om een aantal SEO zaken snel op te pakken. In dit artikel geef ik je een kort lijstje met de bruikbare onderdelen in Yoast die ik zelf gebruik. Dit is natuurlijk afhankelijk van de opzet van de website en toegankelijkheid van de webserver.

  1. De XML sitemaps:
    Zoekmachines zoals Google en Bing maken gebruik van crawlbots die websites crawlen op zoek naar nieuwe inhoud en pagina's. Met een XML sitemap geef je als het ware een overzicht met AL jouw posts en pagina's die jij wilt dat de zoekmachine kan laten tonen in de zoekresultaten.
    Je kunt hier ook posts en pagina's mee uitsluiten, zodat die niet gevonden zullen worden (indien er niet nog een link naar toe wijst).In Google Search Console zit een Sitemap functie, waar je de URL van jouw sitemap kunt invullen. (In veel gevallen is de link zoiets: domein.com/sitemap.xml.)
    Zodra Google of Bing deze Sitemap heeft, kun je eenvoudiger eventuele problemen oplossen met crawling en indexatie. Ook "orphaned pages" kun je op die manier sneller vinden, en aan de zoekmachines vertellen waar ze zich bevinden.
    Orphan pages zijn pagina's waar geen enkele link naar toewijst. Bij oude, grote websites kan dit nog wel eens voorkomen omdat in de loop der tijd pagina's zijn verwijdert waar toevallig net de enige link naar zo een pagina verwees. Een XML sitemap file laat dit dus handig zien.
  2. Titels en Meta Descriptions.
    Dit is een van de meest nuttige onderdelen binnen de tool!
    (Dit venster verschijnt automatisch onder in beeld van een pagina of post)
    Stel, je loopt een bibliotheek binnen op zoek naar een boek over panters (om maar even iets geks te noemen). Je loopt naar de hoek waar jij denkt dat er boeken te vinden zijn over dieren. Tot je verbazing zijn alle boeken zwart, en zonder titel. Hoe weet jij dan waar dit of dat boek over gaat?Precies!Een goede titel is dus niet alleen het belangrijkste voor een boek, maar ook voor een webpagina.De Meta Title wordt in WordPress automatisch gekopieerd uit de titel die je aan je de pagina hebt gegeven. Maar met de optie Snippet Preview in Yoast kun je deze zelf aanpassen naar wat jij wilt. Hieronder even snel een voorbeeldje gemaakt.De Pagina Titel (meta title) is 1 van de meest belangrijke SEO factoren. Zet daarom je keyword in de meta-title. (En het liefst vooraan de titel)De Meta description is het gedeelte dat je onder de titel wilt laten zien in zoekmachines.
    Alhoewel dit geen ranking factor is voor Google of Bing is het toch ontzettend belangrijk om goed gebruik van te maken. Hier heb je namelijk extra kans om de zoeker over te halen naar jouw webpagina te gaan.
    metatitle
    Je kunt ook de Bulk Editor gebruiken in Yoast. Deze Bulk Editor geeft alle pagina's weer zodat je eenvoudig de Meta Description aan kunt passen. Deze tools is te vinden bij Yoast onder: Tools- en dan Bulk Editor.
  3. Search Console Validatie/ Bing validatie
    Om jouw website te verifiëren in Search Console geeft Google je enkele opties. Een van deze opties is het toevoegen van een HTML bestand aan je website. Deze kun je in de map van de website op de webserver uploaden. Hier kun je een FTP server voor gebruiken, maar je kunt hem ook handmatig in bijvoorbeeld CPanel toevoegen (als jouw webserver daar gebruik van maakt). 
    Yoast heeft een ingebouwde optie die ook dit stukje html aan jouw website toe kan voegen. Zie onderstaande afbeelding. Dit scheelt dus aanzienlijk aan tijd!
    In Search Console zie je een ID, welke je kunt kopieren, en daarna in Yoast kan plakken. Dit is niet alleen voor Google, maar ook voor Bing. Op die manier kun je toch eenvoudig de website laten verifiëren in GSC. Google Search Console is een goudmijn voor SEO. Je kopieert gewoon de hele tekst die Google Search Console laat zien, en plakt hem in het veld. Yoast zal zelf de overigen onnodige tekens verwijderen!
  4. Insluiten of uitsluiten van indexatie
    Wat je (niet) wilt laten indexeren!
    Er zijn een aantal dingen die je (in de meeste gevallen) het beste niet kan laten indexeren voor SEO. Dit zijn onder andere Tags, Authors en Archives.
    Deze pagina's zijn vaak duplicate (kopieën) content of "thin content". Beide zijn niet goed voor je website, en halen de waarde van je website naar beneden.Je kunt pagina's uitsluiten door een NoIndex tag toe te voegen aan de pagina. Binnen Yoast kun je ook eenvoudig aangeven wat je wel en niet wilt laten indexeren. Standaard staat alles op Follow, dus op indexeren. Dit heeft dus directe invloed op jouw SEO voor WordPress.
    Ga naar de pagina die je niet wilt laten indexeren in WordPress, en onderin het scherm zie je het volgende venster. Klik op het wieltje aan de linkerzijde en selecteer index of no-index zoals in onderstaande is weergegeven. Uiteindelijk komt er een stukje tekst in de broncode van de pagina te staan die er zo uitziet:
  5. Canonical URL

    De URL der URL's.
    In sommige gevallen is het mogelijk dat een pagina of post te bereiken is via verschillende URL's, bijvoorbeeld door een archief ,tag of een filtering.
    Dan is het belangrijk om aan de zoekmachine te vertellen welke van de pagina's de orginele is en welke dus geindexeerd moet worden.
    Wanneer een zoekmachine 2 of 3 URLs heeft met dezelfde inhoud, zullen ze tegen elkaar opboxen in de zoekresultaten, en dat is niet zo handig!
    Dit kun je voorkomen door het gebruik maken van een Canonical URL. Indien de Canonical URL niet goed staat kan het zijn dat een andere pagina wordt geïndexeerd.
    Dit komt voor in bepaalde gevallen, vooral bij webshops waar veel varianten van 1 product kunnen worden bekeken.
    Ook dit kun je eenvoudig toepassen wanneer je naar de betreffende pagina of post gaat, en onderin het scherm de instellingen aan te passen. Zie onderstaand screenshot.
    Uit ervaring weet ik dat een canonical toevoegen zelfs kan lijden tot aanzienlijke stijging in de zoekresultaten, wanneer je 2 of zelfs meer pagina's hebben die volgens Google voor hetzelfde zoekwoord gevonden worden.

Schema.org / structured data


In 2019 kun je hier meer en meer uit gaan halen voor jouw website en featured snippets. Om zoekmachines een handje te helpen om te weten waar een pagina over gaat kun je een stukje "onzichtbare code" toevoegen aan een pagina. Deze code omschrijft de inhoud van pagina's.

Is jouw website van een lokaal bedrijf, of van een organisatie, dan kun je dit laten weten aan zoekmachines door de code voor Bedrijf of Organisatie toe te voegen.
Verkoop je producten en wil je per product een ster-review laten zien in de zoekmachines dan kun je die gegevens zo opmaken dat zoekmachines dit kunnen "lezen" en laten zien. Deze plugins zijn bijvoorbeeld: Markup (JSON-LD) structured in schema.org,  All in one Schema, en WPSSO Core.

Helaas kan deze code ook worden misbruikt voor dingen waar ze niet voor bedoelt zijn. Hier worden regelmatig manual penalties voor uitgedeeld. Ook gaan zoekmachines hier strenger op letten!

Featured Snippet SEO

Caching Plugins


Snelheid!

Wat doe jij als je moet wachten op een pagina die aan het laden is? Hoe lang wacht jij?

Binnen 3 seconden verlaat ongeveer 10% van de bezoekers.

Wanneer een gebruiker naar een langzame website gaat heb je grote kans dat de gebruiker terug zal bouncen en een concurrent gaat bezoeken! Dat heeft zeker invloed op je website en je zoekresultaten. Bekijk de SEMrush study die ze hebben uitgevoerd. Wees daarom bewust wat je precies met je website wilt laten doen.

Gelukkig zijn daar oplossingen voor, zoals een aantal plugins die jouw website kunnen cachen. Dit betekent dat ze een kopie van je pagina maken (een soort foto) en die serveren wanneer een bezoeker langskomt. Dit heeft heel veel invloed op je snelheid, maar is helaas niet voor elk thema en website geschikt. Sommige thema's of Page Builders hebben conflicten met een bepaalde manier van Cache.

Ik raad aan eerst een backup te maken van je website voor je hier aan gaat beginnen. Daarna kun je het beste enkele cache plugins uitproberen, en zien wat het met de snelheid doet. Schrik niet dat je website het opeens niet meer doet of dat er iets gebroken is. Helaas komt dit regelmatig voor.

Zelf ben ik begonnen met WP Super Cache en ben daarna overgestapt naar WP Fastest Cache. De laatste is eenvoudiger met minder instellingen. Het resultaat is dat je al snel enkele seconden kunt winnen. Mijn homepage ging van 1.4 seconden naar 0.4 seconden met het gebruik van zo een plugin, dus dit kan een belangrijke aanpassing zijn voor jouw WordPress SEO. Ook heb ik de plugins W3 cache en de allersnelste caching plugin Swift Performance gebruikt.

Een betaalde plugin die wereldwijd door veel mensen wordt aanbevolen is WP Rocket. Deze is echter $39 per jaar.

Warning!
De Swift Performance plugin is zo een krachtige plugin dat dit alleen voor gevorderde gebruikers is aan te bevelen! Er kan ontzettend veel fout gaan. 1 dingetje verkeerd instellen en je website is ontoegankelijk, maar dat geld eigenlijk ook voor andere Caching plugins.. Heb je heel veel technische kennis in huis, en heb je tijd om je te verdiepen in de materie, dan is dit de allerbeste caching plugin!... Maar at the same time kom ik in de Swift Performance Facebook groep dagelijks vragen tegen met problemen die de plugin heeft veroorzaakt. Vandaar de waarschuwing!

404 en 301 Redirects


Verhuist!

Wel eens verhuisd en toch nog post ontvangen op je oude adres? Dat gebeurt ook met jouw website als je de bezoekers niet vertelt dat je verhuisd bent.

  • Wat is een 301 redirect?
    Een 301 is een verhuisservice voor het internet. Zodra jij een pagina of website verhuist van adres, moet je de bezoekers na de verhuizing nog wel naar de juiste plaats leiden. Dit doe je meestal met een 301 code. Zodra Google of Bing het oude adres bezoekt moet er dus een melding komen dat de info nu op een nieuw adres staat zodat ze nu de nieuwe URL gaan bekijken.
    De 301 is een hele belangrijke SEO factor, omdat het de "kwaliteitssignalen" van de oude URL meeneemt naar de nieuwe URL. Stel dat je een druk bezochte pagina hebt maar besluit de URL aan te passen omdat die voor bezoekers beter en duidelijker is. Dan kun je de bezoekers met een 301 doorsturen naar de nieuwe URL zodat alle links die nog naar de oude URL worden gevolgd toch op de nieuwe pagina terecht komen.
    Een plugin zoals Redirection is een handig hulpje om dit op te pakken.

Zoekmachine Optimalisatie tips


Thema's

  • Ga niet af op je eerste indruk!
    Om met een WordPress website te beginnen moet je meestal als eerst een Thema kiezen. Dit thema kun je eventueel later nog wel aanpassen, maar dan kun je tegen problemen lopen met opmaak instellingen en plugins.
  • Ten eerste:
    Veel thema's zijn niet handig om mee te werken. De standaard thema's zoals Twentyeighteen, Twentyseventeen, Twentysixteen etc geven je weinig opties om dingen zoals opmaak van de header en footer aan te passen. Dit zijn wel  belangrijke onderdelen die je graag aan zou willen (kunnen) passen voor opmaak.
  • Ten tweede:
    De meeste themabouwers zijn vooral gefocust op de opmaak en feeling. Niet op de snelheid en schone programmeer code. Om een leuke pagina te maken heb je al gauw een Page Builder nodig zoals Divi, Elementor of Beaver Builder. Sommige page-builders maken de website juist weer een stuk langzamer, ook omdat ze veel samenwerken met extra plugins. Dit is niet goed voor jouw WordPress SEO.
  • Gebruik een goed- en lichtgewicht thema zoals Astra. De gratis versie kan al prima gebruikt worden in combinatie met bijvoorbeel Beaver Builder. Maar wil je toch meer opties in kunnen stellen dan kun je de PRO gebruiken voor $59 per jaar.
  • Tip:
    Wil je korting, wordt dan lid van de facebook pagina en vraag de ontwerpers om een korting. Ze geven je al gauw 10-15% korting op elk soort pakket. Jaarlijks en Lifetime. Je kunt ook wachten tot Black Friday, wanneer veel thema's een speciale deal hebben. Dit theme wordt bijvoorbeeld gebruikt op de website van Rankify. 

Je kunt er ook voor kiezen een thema te kiezen dat gebouwd is met het populaire Genesis framework. Hier worden automatisch al veel dingen ingesteld voor structured data, zodat je die niet handmatig achteraf hoeft toe te voegen.


Child Thema

  • Een kind kan de was doen.
    Een thema gebruikt verschillende instellingen en bestanden waar de opmaak mee geregeld wordt. Deze bestanden worden vaak overschreven zodra er een nieuwe update wordt geïnstalleerd. Als je zelf aanpassingen wil doen in de core van het thema, met bijvoorbeeld de opmaak, aangepast CSS etc.. is het waardevol gebruik te maken van een Child Theme.
  • Een Child Theme is een kleine kopie van het orginele thema, en wordt niet geupdate zodra er een nieuwe update wordt geïnstalleerd voor het hoofd thema.
    Dus alle wijzigingen in de aangepaste CSS etc. worden opgeslagen in het Child thema, en zal met rust gelaten worden en blijft dus altijd werkzaam. Daarom is het aan te raden om bij de themabouwer na te gaan of ze een kant-en-klare child-theme voor je hebben. Zo niet dan zijn er ook plugins die het voor je doen, alhoewel ik uit ervaring weet dat dit niet altijd vlekkeloos werkt.

 

  • Tip: Verwijder ook thema's die je niet gebruikt, zoals de standaard twentynineteen, twentyeighteen etc. Gewoon om een overzichtelijke website te blijven behouden.

astra child theme setting


Hosting

  • Goede en snelle hosting is net zo belangrijk als benzine voor je Tesla... of elektriciteit bedoelde ik te zeggen.
    Al heb je nog zo een lichtgewicht thema en weinig tekst en kleine afbeeldingen, toch kan jouw website hosting de bottleneck zijn. Ga daarom voor een goede en snelle hosting oplossing. Zelf heb ik positieve ervaring met hosting van neostrada.nl. Een goede hosting provider maakt gebruik van SSD harde schijven, en hebben een snelle TTFB (time to fist byte).
    In speedtests kun je soms zien dat bij sommige websites de 'server reactie tijd' te lang is, en dat wijst in veel gevallen op een langzame hosting server. Maar gelukkig kun je die met een Cache plugin flink versnellen!!!
    Om zelf je snelheid te meten kun je gebruik maken van:

    • pingdomtools
    • gtmetrix.
      Als je je registreert met GTmetrix, dan kun je ook vanaf andere locaties testen, zoals Londen,  en niet alleen vanuit Canada die standaard staat ingesteld! Testen vanuit Canada kan de resultaten behoorlijk beïnvloeden. Ik beveel aan om niet die laatste paar honderdsten er uit proberen te pushen op je website, omdat dit in veel gevallen het niet waard is.
      In de Waterfall kun je goed zien welke onderdelen op je website lang nodig hebben om te laden. Deze kun je aanpassen om de snelheid op te krikken!
  • WordPress Hosting.
    Kijk ook of de hosting partij WordPress Hosting heeft, die speciaal is ingesteld om met WordPress te werken. Alhoewel ik daar niet zoveel ervaring mee heb, wordt dit wel vaak aanbevolen.

Conversie Optimalisatie

  • Wel bezoekers maar geen conversies?
    Ook al heb je veel gebruikers op je website, het is belangrijk voor een bedrijf om de bezoeker om te zetten naar een klant, toch? Daarom moet je concentreren op de 'flow' van je website zodat het eenvoudig is om een bezoeker om te zetten naar een klant. Hierbij helpt Google Analytics je een heel eind op weg. Daarmee kun je zien op welke pagina een bezoeker is binnengekomen, en waar ze er weer uit zijn gegaan. Ook zie je of de bezoekers terug naar de zoekresultaten is gebounced. Dit kan een indicatie geven dat er iets fout is met de pagina.
    Wanneer veel bezoekers binnen komen op een pagina die niet jouw hoofd pagina is, dan kun je op die pagina meer aandacht besteden aan het optimaliseren voor conversie.
  • Soms liggen de verbeteringen voor het oprapen.
    Gebruik bijvoorbeeld een duidelijke Call-to-action op je pagina. Een Call-to-action laat een bezoeker bewegen iets te ondernemen. Dit kan een duidelijk button/knop zijn waarop gedrukt kan worden met een uitnodigende text, maar ook een popup bij exit, of een slider die een bericht laat zien.
    Deze kunnen allemaal helpen bij het bevorderen van je conversie.
  • Tools zoals Crazy Egg en Hotjar maken bijvoorbeeld gebruik van een heatmap. Zodra een gebruiker de muis beweegt over het pagina worden deze bewegingen opgenomen.
    De bewegingen worden dan van alle gebruikers over elkaar gelegd, en weergegeven met verschillende kleurtjes. Waar veel mensen met hun muis zijn geweest krijgen een 'warmere kleur' dan plaatsen waar weinig mensen zijn geweest. Zo kun je precies zien of de gebruikers naar beneden scrollen, en of ze jouw Call-to-action onderin de pagina wel hebben gezien. Je kunt Hotjar gratis gebruiken voor 300 bezoekers ofzoiets.. Dat is in ieder geval een goed begin.


Plugins

  • Ik doe het liever zonder!
    Zoals hierboven al genoemd is het belangrijk om gebruik te maken van plugins die jouw helpen met WordPress SEO. Ze helpen, en vervangen jouw kennis niet.  Dat gezegd hebben kun je het beste jouw plugins beperken tot een minimum!
    Behoud de standaard plugins die je (vaker) gebruikt, zoals Yoast, WP Fastest Cache, insert header footer, en verwijder die je niet gebruikt.
  • Hoe meer plugins je gebruikt hoe meer kans je hebt dat ze met elkaar in conflict komen. Er zijn heel veel plugins die juist de website langzamer maken of zelfs de boel overhoop halen.
  • Gevaarlijk.
    Hoe meer plugins je gebruikt hoe gevaarlijker het is, omdat elke plugin een 'backdoor' kan zijn voor hackers. Dit is al vaak voorgekomen. Probeer het aantal dus te minimaliseren zodat je minder gevoelig wordt voor inbrekers.
  • Tip: Kijk of je de plugin geinstalleerd moet blijven houden. Soms installeer ik een plugin, doe er mee wat ik wilde doen, en verwijder hem weer. Soms gaat dit niet goed omdat de aanpassing wordt verwijdert als je de plugin verwijdert. Dan kijk ik soms of ik bijvoorbeeld de HTML code die de plugin heeft toegevoegd aan de pagina kan kopieren en plakken zodat ik alsnog de plugin kan verwijderen. Een voorbeeld hiervoor is de html Sitemap generators.

Analytics en Search Console

  • De 2 onmisbare stukjes software voor jouw WordPress SEO
    Met Analytics kun je zien hoe bezoekers reageren op jouw website, hoe lang ze op je website hebben gekeken, hoe ze hebben genavigeerd en welke browser/pc/device ze gebruiken. Je ziet precies waar ze zijn binnen gekomen, en waar er eventuele problemen zijn. Ook kun je goed zien of de gebruikers naar jouw website zijn gekomen via een link op een andere website.
  • Search Console is een goudmijn.
    Die Google ook nog eens gratis aan jou geeft. Met GSC kun je precies zien waar mensen op zoeken en op welke positie jij gemiddeld staat voor dat zoekwoord. (Search Console is de opvolger van Webmaster tools). Hier kun je dus heel veel informatie uit halen.
  • Communicatie met Google.
    Ook is GSC dé manier waarop Google met jouw communiceert en precies vertelt wat er aan de hand is met jouw website. Je kunt errors zien die op jouw website gevonden zijn zoals  404 errors, crawl errors, en andere meldingen die van belang zijn voor het functioneren van je website.
    Heb je een manual penalty, dan is dit de enige plek hoe je daar achter kan komen!
  • Geld ligt voor het oprapen. 
    In GSC kun je eenvoudig zien waar jij op gevonden wordt, en daar jouw pagina's op aanpassen. Zoeken mensen alleen naar woorden in het enkelvoud, en jij hebt alle zoekwoorden (keywords) in het meervoud, dan kun je eenvoudig hoger komen door de text aan te passen naar enkelvoud. Daarom is GSC een tool die je niet kunt missen voor jouw Worpress SEO. That simpel!

overzicht van search console


Afbeeldingen

  • Optimaliseer de bestandsgrootte van de afbeelding.
    Afbeeldingen die direct uit jouw camera of telefoon komen zijn vaak verreweg van optimaal voor webpagina's.
    Een heel effectieve manier om je website te versnellen is het verkleinen van de bestandsgrootte van de afbeeldingen. Standaard is een afbeelding al gauw 3-6MB direct uit de camera. En als je de afbeeldingen wilt verkleinen met software zoals Microsoft Paint, dan zijn ze vaak nog te groot.
    Veel software gebruikt namelijk te weinig compressie om een afbeelding kleiner te maken, terwijl een afbeelding niet groter hoeft te zijn dan 100kB. En in veel gevallen zijn kleinere afbeeldingen op een pagina prima te bekijken met een grootte van 40kB. 300 ppi is daarom onnodig voor schermen. Ik zelf gebruik in veel gevallen 75-100 pixels per inch voor grotere afbeeldingen, van 800-1200 pixels breed. En 50ppi voor kleinere afbeeldingen.
  • Plugins.
    WPsmush is een bekende plugin die afbeeldingen kleiner kan maken.
    Als je een bestaande website hebt met veel afbeeldingen is dit een optie. Zelf ben ik er niet zo erg over te spreken omdat zulke plugins een beetje rommelig overkomen, en soms de benamingen apart maken van de afbeeldingen. Ook is het weer de zoveelste plugin in je lijstje met plugins. Maar in sommige gevallen is dit de snelste en eenvoudigste oplossing.
  • Adobe Lightroom en GIMP.
    Meestal gebruik ik zelf Adobe Lightroom als ik een reeks afbeeldingen heb die ik toe wil voegen. Dit is helaas wel dure professionele foto software waarmee je bestanden goed kunt verkleinen en bewerken.
    Soms kost dit gewoonweg teveel tijd om te doen, waardoor het nog langer duurt om een nieuwe pagina te maken. Daarnaast gebruik ik GIMP als ik een afbeelding wat beter moet bewerken of om moet zetten naar een PNG of GIF afbeelding.
  • Google geeft ze gratis.
    Ik geef jullie de volgende tip mee zodat je niet nog eens een extra plugin hoeft te installeren. En dat is deze.

TIP: Zodra je je nieuwste pagina af hebt, inclusief het toevoegen van al je afbeeldingen doe het volgende:

  1. Ga naar Google Page Speed Insights
  2. Vul je pagina in en druk op Analyseren.
  3. Scroll naar beneden en klik op "Download geoptimaliseerde afbeeldings-, JavaScript- en CSS-bronnen voor deze pagina"

Dit is vooral bedoelt als je een nieuwe pagina maakt, en niet zozeer bestaande pagina's en afbeeldingen aan wil passen.
Echter houd het optimaliseren niet op bij het aanpassen van de bestandsgrootte. Er zijn nog een aantal andere belangrijke optimalisatie factoren die te maken hebben met afbeeldingen.

  • Naam: 
    De benaming van de afbeeldingen moeten uniek en omschrijvend zijn. Namen zoals img_2001.jpg zeggen helemaal niets over de inhoud van de afbeelding. Gebruik dus omschrijvende namen zoals bijvoorbeeld keukenstoel.jpg. Op deze manier kun je niet alleen sneller je afbeeldingen terugvinden, maar snappen zoekmachines ook de inhoud, en kunnen deze bij zoekopdrachten voor afbeeldingen worden weergegeven.
  • Alt:
    Het alt-attribute wordt gebruikt voor schermlezers voor blinde- en slechtziende mensen. Dit is een "alternatieve" omschrijving van de afbeelding. Google gebruikt deze tekst ook om afbeeldingen in Google Image Search te laten zien. Terwijl gewone lezers deze alternatieve omschrijving van de afbeelding niet zien, kunnen zoekmachines (bots) dat wel. Die moet je ook meenemen als je gaat kijken naar Keyword density etc. Doen dus.
  • Stock afbeeldingen:
    Is dat jou nog nooit opgevallen? Veel websites maken gebruik van stock afbeeldingen die niet bij de inhoud passen. Bah. Dit is niet aleen mijn mening, maar het verlaagt het vertrouwen van de bezoeker in de (eigenaar van de) website. Het komt ook nog eens nep en goedkoop over. Probeer zoveel mogelijk met echte foto's te werken. Desnoods ga je op Facebook of in de vriendenkring op zoek naar een hobby fotograaf om een paar afbeeldingen te schieten van jouw bedrijf of medewerkers.

Links

  • Links zijn ontzettend belangrijk!
    Wanneer googlebot of een andere crawler op jouw website terechtkomt, gaat hij de pagina doorlopen en kijken of er links zijn. Zodra er een link is zal hij deze 'openen' en gaan volgen. Daarom is het belangrijk dat je links plaatst op jouw homepage naar pagina's die belangrijk zijn, zodat de crawlers maar ook bezoekers sneller naar de belangrijke pagina's kunnen gaan. De links die op de homepagina staan worden door Google hoger gewaardeerd dan links die op een andere pagina staan.

Pas daarom op dat je niet 'per ongeluk' naar een concurrent linkt vanaf je homepage.

  • rel="nofollow'
    Een link geeft een bepaalde waarde door aan de pagina waar je naartoe verwijst, ook wel link-juice genoemd in het Engels. Wil je geen waarde doorgeven omdat het bijvoorbeeld een website is waar je niet mee geassocieerd wil worden, maak dan gebruik van de nofollow tag. Dit kun je eenvoudig doen door de links zo te omschrijven. (dit doe je in de Text editor van WordPress en in plaat van de Visual tab ga je naar de Text tab).
    rel="nofollow">Rankify
  • Link gebroken?
    Helaas kom je het regelmatig tegen, veel kapotte links op een website. Onlangs kwam ik deze tegen, het stapelde zich maar op. Niet meer bestaande pagina's kun je het beste met een 404 weergeven, of een 410. Hoe meer fouten Google detecteert hoe lager jouw website wordt gewaardeerd. Dat rijmt. Ruim dus alle onnodige, kapotte links op. Kijk in Google Search Console waar ze zich bevinden, of gebuik een tool zoals Screaming Frog.

Site URL en navigatie structuur

  • Geef wat google wil.
    Google geeft duidelijk aan in hun webmaster best practices dat ze een duidelijke site en navigatie structuur willen, inclusief duidelijke benaming.
  • Categorieën
    Voor bezoekers en crawlers wil je dus het liefst een overzichtelijke website. Zo kan een gebruiker makkelijker navigeren van de ene pagina naar de andere. Hierbij is een duidelijke website structuur nodig. Maar gebruik van duidelijk categorieen in het Hoofdmenu, en indien nodig een footer menu met minder gebruikte opties maar die wel belangrijk zijn voor je website, zoals een privacy policy en algemene voorwaarden.
  • Parent categorie.
    Voor je pagina's kun je dit eenvoudig doen door de onderliggende pagina's in te stellen onder hun "parent category" zoals in onderstaande afbeelding.

website.nl/diensten/schoonmaken en website.nl/diensten/verhuizen is daarom duidelijker dan een horizontaal menu, waar alle pagina's direct onder het domein vallen, zoals website.nl/schoonmaken en website.nl/verhuizen.

  • Dit wil je dus absoluut niet:
    website.nl/category-1/product-id=123?
    Ook heeft Google aangegeven voorkeur te geven aan links in de tekst en niet in afbeeldingen, buttons etc. 
  • Permalinks.
    Gebruik de Permalink instellingen in WordPress om jouw URL structuur dusdanig aan te passen, en gebruik te maken van duidelijke URL structuur.

Heading Tags

  • Je hoofd er nog wel even bijhouden hé.
    Tja, kopjes.
    Stel dat je de bijbel zou lezen en je op zoek bent naar bijvoorbeeld Psalm 119. Hoe lang zou je moeten zoeken als er geen hoofdstukken en kopjes worden gebruikt?
  • Heading tags zijn dus de kopjes of hoofdstukken als je het zo wilt noemen die juist orde en overzicht geven in de tekst. Google houdt daar ook erg van. Vergeet dus niet hier goed gebruik van de maken. Werk dus van H1 naar H6, en sla geen stap over! Begin dus niet met een H2, en daarna een H1, en dan weer een H4 omdat de lettergrootte beter uit komt.
  • De heading tag H1 is ongeveer de titel van de pagina, en mag daarom overeenkomen met de echte titel van de pagina die je eerder hebt ingesteld. Deze H1 wordt standaard door WordPress ingevuld, echter wijzig ik deze zelf handmatig als die beter past.
    De H1 is naast de Titel van de pagina een van de belangrijkste SEO factoren. Weet je nog het bovenstaande voorbeeld van het boek in de bibliotheek? Ja, in een boek zijn hoofdstukken zo belangrijk, dat je ze niet kunt missen. Gebruik dus duidelijke kopjes die het bezoekers makkelijker maken een overzicht te houden op je webpagina. Gebruik dus slim de keywords oftewel zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in de verschillende kopjes. Zie onderstaande afbeelding voor een juiste volgorde.


De inhoud en welke pagina's je niet kunt missen

  • SEO is niet alleen maar zoekmachine optimalisatie
    Zoekmachine optimalisatie is een broertje van website optimalisatie. Of eigenlijk is het zijn tweelingbroer, of gewoon een spiegel.
    WordPress SEO is in dat opzicht geen verschil met gewone SEO, behalve dat het een aantal zaken wat makkelijker maakt om aan te passen. Toch zijn de volgende punten net zo belangrijk.
    • Contact pagina.
      Meestal wordt de minste tijd besteed aan de Contact pagina. Dat is jammer. Een bezoeker of klant moet toch eenvoudig contact op kunnen nemen? Maak daarom een goed vindbare CONTACT knop.
      En geef de keus aan de bezoeker op welke manier zij contact op willen nemen. Daarom is het een gemiste kans wanneer je die niet met correcte en voldoende informatie voorziet. Tevens helpt het bij het verhogen van het vertrouwen in jullie bedrijf! Geeft tenminste een telefoonnummer, bezoek adres en een e-mail adres.
      Maar je kunt ook denken aan een Chatbox, Whatsapp chat, Contact formulier, Google maps, of call-me-back optie.
    • About page. 
      Wees persoonlijk, laat je gezicht zien.
      Jouw klanten kennen jou wel, maar de andere 90% die jouw website bezoeken weten niet wie jij bent.
      Een eenvoudige manier om vertrouwen te winnen is om  jouw en de gezichten achter jouw personeel te laten zien. Dat doe je uiteraard met foto's of een video.
      Pas alleen op dat je niet alleen over jezelf praat, maar praat over wat jij voor de bezoeker kan betekenen.

BONUS

Beveiliging
Al jouw SEO voor niks gedaan!
Doe de deur op slot als je weg gaat!
Zonde, zonde, zonde. Net 20 uur bezig geweest met het optimaliseren van de website, en nu is hij gehackt. Alles weg, al het werk voor niks gedaan.

Geef inbrekers geen kans om jouw werk kapot te maken! Hieronder geef ik je enkele simpele tips om jouw WordPress website beter te beveiligen:

  • HTTPS/SSL
    In 2019 kun je als bedrijf niet serieus meer genomen worden zonder een beveiligde verbinding. SSL certificaten zijn gratis te verkrijgen bij bijvoorbeeld Let's Encrypt. Ook zijn er voldoende hosting providers die gratis SSL certificaten kunnen installeren.
    Browsers zoals Chrome geven sinds 2017 een melding dat een website onveilig is wanneer het geen https gebruikt. Een kwestie van vertrouwen dus.
    SSL is ook nog eens een ranking factor waardoor je dit echt niet meer kan missen.
  • Back-up
    Maak voldoende backups van je website. Je kunt dit via plugins doen of op de webserver zelf. In ieder geval is het aan te raden om om de zoveel tijd een volledige backup te draaien. De hoeveel backups en tijdsinterval tussen de backups verschillen per website. Installeer bijvoorbeeld BackWPUp en UpdraftPlus die allebei gratis te gebruiken zijn.
  • Update
    Zorg ervoor dat jouw Thema, WordPress en plugins allemaal up to date zijn. Als je dit niet doet heb je veel kans dat iemand jouw site weet binnen te komen. WPwhitesecurity heeft lijsten met plugins die gevaarlijk kunnen zijn.
  • WP-admin inlog URL
    example.com/wp-admin is de standaard URL om in te loggen. Custom Login URL plugins (zoals WPS Hide Login) kunnen de inlog URL veranderen naar een URL die jij zelf wil, zo wordt het voor een "robot" al moeilijker om in proberen te loggen. Zo kun je bijvoorbeeld jouw nieuwe inlog URL veranderen naar example.com/verder.
  • Admin user
    Elke standaard WordPress website heeft de eerste user als Admin. Om in te breken hoef je dus alleen nog maar het wachtwoord te raden, welke dus een stuk makkelijker wordt dan wanneer je een gebruikersnaam en wachtwoord moet raden. Gebruik daarom geen gebruiker met de gebruikersnaam Admin.
  • WordPress Security
    Hier geef ik maar gewoon de naam van de plugin, Wordfence. Wordfence beveiligt jouw website voor brute force attacks waarbij een computer in korte tijd probeert in te loggen door heel veel wachtwoorden in te vullen (bijvoorbeeld in combinatie met gebruikersnaam Admin). Met Wordfence kun je het aantal wachtwoorden dat wordt ingevuld per minuut beperken zodat de aanvaller (tijdelijk) wordt geblokkeerd. Ook kun je bepaalde IP adressen blokkeren. Lees de handleiding door voor alle details, maar deze is zeker de moeite waard te installeren. Aan te bevelen. Je kunt kiezen voor de gratis als betaalde versie.

Jouw WordPress website optimaliseren door Rankify ? 

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.
Scroll naar boven