Hoger in Google komen?
Inhoudsopgave
- Gebruik 1 onderwerp per pagina
- Gebruik de correcte zoektermen
- Maak betere en lange(re) content
- Optimaliseer je navigatie
- Update je content
- Maak en ontvang backlinks
- Optimaliseer je website snelheid
- Ga voor mobiel
- Gebruik je Google Mijn Bedrijf
- Controleer je website op fouten
- Promoot je website
- Lijstje met onnodige tips
1 - Gebruik 1 onderwerp per pagina
Als je alles zou vergeten van deze hele lijst aan tips, probeer dan in ieder geval deze te onthouden! Lees nog meer tips over hoe je hoger in Google kan scoren, hier.
Voordat je een nieuwe webpagina wilt gaan maken moet je vooraf goed nadenken over het hoofdonderwerp. Dan kun je jezelf vragen: Wat is de kern van je pagina, wat is de hoofd zoekopdracht, waar zoeken mensen naar, wat zoekt een potentiële klant?
Zodra je daar antwoord op weet moet je kijken of er al een pagina op jouw website staat die over dit onderwerp gaat! Zo ja, dan is het in de meeste gevallen handiger om de bestaande pagina uit te breiden! Zo nee, bekijk dan de volgende tips!
Pro TIP: Een bestaande webpagina uitbreiden/updaten/vernieuwen zal sneller hoger komen in Google dan een nieuwe pagina!
2 - Gebruik relevante zoektermen, op de juiste plaatsen!
Zodra je weet welke zoektermen je wilt gaan gebruiken zijn er een aantal plaatsen op jouw pagina die je kan benutten met het zoekwoord/zoekopdracht die positief resultaat kunnen hebben op de vindbaarheid in de zoekresultaten. Deze onderdelen zijn keer op keer getest en zullen zeker verschuivingen in de organische zoekresultaten tot gevolg hebben!
Gebruik hiervoor wel de juiste zoektermen die mensen gebruiken als ze zoeken naar het thema waar jij over schrijft. Het is belangrijk om te weten wie jouw bezoekers zijn. Wat zoekt iemand. Denk bijvoorbeeld aan medische informatie. Je kunt hier medische bewoordingen gaan gebruiken voor artsen in opleiding, maar wil je een "normale zoeker" bereiken, gebruik dan simpele woorden zoals een koudje gevat, loopneus, of pijn in mijn hoofd, zonder de officiële medische termen. Dit geld natuurlijk voor elke branche.
Zoekwoorden onderzoek:
Zoekwoordonderzoek is een van de belangrijkste onderdelen voor je een goed artikel kan gaan schrijven! Ten minste, als je wilt dat het artikel ook goed gevonden gaat worden. Enkele betaalde tools om zoekwoord onderzoek (keyword research) te doen zijn: Ahrefs, Moz Keyword explorer en Cognitive SEO. Deze keyword tools kosten helaas wel meer dan $100 per maand.
Gelukkig zijn er ook goedkopere en zelfs gratis tools om jou te helpen hogere posities te bemachtigen.
Allereerst heb je natuurlijk Google Ads keyword planner. Als je een Gmail account hebt kun je die gratis activeren.
PS. Als je geen actieve Google Ad campagnes hebt lopen zul je niet de exacte zoekvolumes kunnen bekijken, maar alleen de afgeronde getallen zien. Dus in plaats van een zoekvolume van 340 zie je dat er dan 100-1000 staat. Dat is erg jammer.
Maar een nog beter alternatief dan keyword planner is Ubersuggest! Geweldige tool van Neil Patel. De tool gebruikt eigenlijk de Adwords Planner in de achtergrond, maar zonder dat jezelf een account hoeft te hebben. Hij laat de exacte getallen zien, en het mooiste hieraan is eigenlijk dat het helemaal gratis is!!! Ubersuggest laat dus het exacte getal zien, met daarbij ook nog eens de moeilijkheidsgraad voor dat zoekwoord. Het geeft ook zoekwoord suggesties, dus woorden die je zelf niet had kunnen bedenken.
SEO Tip: Toch is de kans groot dat je ziet dat een bepaald zoekwoord te moeilijk is, probeer dan een longtail keyword te pakken met een veel lagere zoekvolume en lagere moeilijkheidsgraad. Op die manier kun je sneller bovenaan komen, en meer bezoekers ontvangen! Dus dat is misschien nog een betere manier.
Nog een andere handige gratis tool voor zoekwoord onderzoek is Answerthepublic.com. Deze gebruikt de Google's zoekopdrachten die gerelateerd zijn. Hier vul je een zoekwoord in, en je krijgt een heleboel vragen en zinnen terug die je zou kunnen gebruiken in je artikel. Dit worden ook wel een long tail zoekwoord genoemd.
GOUDEN REGELS OM SNEL HOGER TE KOMEN:
Als je weinig tijd hebt om echte SEO te doen, maar wel kans wil maken om hoger te scoren moet je het hoofdonderwerp/keyword/zoekwoord in ieder geval op de volgende plaatsen op de website toevoegen:
- In je Titel:
Gebruik het belangrijkste zoekwoord van je webpagina in je titel. Dit is waarschijnlijk de Meest belangrijke plaats waar jij je zoekwoord wil hebben staan. Maak de titel uitnodigend zodat mensen er op willen klikken!
- In de H1 kop.
Gebruik voor de H1 titel van je webpagina ook dezelfde zoekterm, want deze is eigenlijk gelijk aan de titel van de pagina. Soms wordt de H1 ook wel de "Titel" genoemd, maar voor Google is het een H1. - Gebruik de zoekwoorden In de tekst op de pagina.
- Als een H4 tag (uit testen blijkt deze sneller opgepakt te worden dan een H2 of H3.
- In de afbeeldingen als Alternatieve tekst (Image Alt tag).
Zodra je dit allemaal gedaan hebt, vergeet dan niet in Google Search Console de optie Fetch and Render of in de nieuwe Search Console URL Inspectie uit te voeren en de pagina opnieuw te laten crawlen, om de pagina in Google te krijgen.
3 - Maak lange(re) content!
Een handige tip wel: Schrijf een berg van een blog!?
Als je ergens in gespecialiseerd bent zul je waarschijnlijk veel over een onderwerp kunnen schrijven. En dat is wat Google wil, unieke content waar de bezoeker wat aan heeft. Probeer daarom de beste te zijn in 1 onderwerp waar je over schrijft, zodat jouw stukje content langer en beter is dan de resultaten die er nu te vinden zijn in Google, en je daarmee kan ranken in de zoekresultaten. Maar helaas kost dat wel veel tijd! Neem dat in overweging. Heb je dat?
Google zal aan de bezoekers statistieken kunnen meten hoe bezoekers reageren op jouw content, en dat gebruiken als meetinstrument voor het rangschikken van alle zoekresultaten.
Extra TIP: Content is geen king. In ieder geval niet als het over ranking gaat! Je kan zelfs met Lorem Ipsum op pagina 1 komen! Dus maak je niet al te druk om de spelfouten, alinea's en opmaak, als de bezoekers en zoekmachines maar tevreden zijn :--)
5 - Update je content eens!
Als je al een website hebt voor langere tijd, kijk dan eerst of het nuttig is de huidige inhoud te optimaliseren! Je kan al veel winnen als je content up-to-date houd. Stel dat je 5 jaar geleden een pagina over de 10 mooiste steden in Europa hebt geschreven, dan is het waarschijnlijk de moeite waard om die pagina nog eens goed te bekijken en de informatie waar nodig is te updaten. Het is namelijk veel makkelijker en sneller om met een 'oudere' pagina hoger te komen dan met een nieuwe.
6 - Gebruik en ontvang gerelateerde links (relevante links)
Wanneer je linkt van de ene pagina naar een andere webpagina op je website, gebruik dan omschrijvende teksten als ankertekst (anchor text) voor je hyperlinks. In de tekst kan ik daarom veel betere een link maken naar de SEO Specialisten pagina met de tekst SEO specialist , dan met een tekst klik hier. Of met nog een ander voorbeeld: SEO Cursus ipv: meer lezen.
"Klik hier" wordt niet door Google gewaardeerd. Dit kun je overigens gewoon teruglezen in de Google Webmaster Guidelines die ze op hun website hebben staan. Probeer niet teveel tekst te selecteren en te gebruiken als link. Dit geld overigens ook voor backlinks. Dus als jij een link naar je website maakt, probeer de link dan omschrijvend te maken.
Lees ook het artikel over backlinks in ons woordenboek voor meer informatie. Goede kwalitatieve links helpen bij betere vindbaarheid in zoekmachines. Veel bedrijven bieden ook linkbuilding aan, maar dit vergt erg veel tijd en is nog moeilijker aan te tonen dan al het werk dat in SEO zit.
Tip: probeer backlinks op relevante pagina's te krijgen, en niet op websites en webpagina's die niets met de inhoud van de webpagina te maken hebben! Liefst vanaf pagina's die hoog in Google ranking komen!
7 - Optimaliseer de snelheid van je website!
In juli 2018 heeft Google de nieuwe Speed Update uitgerold. Het is nu NOG belangrijker om de snelheid van jouw website te optimaliseren voor mobiel. Als je WordPress gebruikt, kun je hier eenvoudig een paar plugins voor gebruiken.
- Optimaliseer je afbeeldingen! Dit doe je in 3 stappen.
- Gebruik de bestandsnaam die omschrijvend is, dus hardloopschoenen.jpg in plaats van img_0173.jpg
- Verklein de bestandsgrootte van de afbeeldingen. Als indicatie zou ik proberen de afbeeldingen beneden de 100kb te houden.
- Gebruik de juiste bestandstype. Gebruik geen PNG bestanden voor foto's , want die zijn veel groter dan JPG bestanden.
- Gebruik een lazy loader voor je afbeeldingen en video's. Vooral voor lange content met veel bestanden is dit aan te raden. Normaal zou een browser alle afbeeldingen laden als je naar de website gaat. Maar een lazy loader zal pas de afbeelding laden als je de afbeelding ook daadwerkelijk in je scherm tijdens het scrollen.
- Gebruik een caching plugin.
- Als je een WordPress website hebt, heb je keuze uit heel veel caching plugins. Sommige zijn gratis, en sommige betaald. Ik gebruik zelf WP Fastest Cache in combinatie met A3 Lazy Loading. WP rocket is een hele bekende, maar betaalde plugin.
Test je snelheid door gebruik te maken van een speed analyser. Een gratis tool hiervoor is Webpagetest.org, en bekijk de waterval aan informatie om te zien welke onderdelen jouw website zo langzaam maken. Probeer een Loadtime met deze instellingen onder 10 seconden te krijgen!
Zie hieronder een overzicht van een speedtest gedaan met tools.pingdom.com. Dat is een simpel desktop snelheidstool, maar niet te vergelijken met webpagetest. Met alle speed testing tools moet je de server selecteren die het dichtst bij je bezoekers staat. Anders zullen de getallen erg veel afwijken van wat de bezoekers zelf ervaren.
8 - Mobielvriendelijk!
Al sinds de 2e helft van 2018 maakt Google gebruik van de Google Mobile First Indexing methode. Google bezoekt de de website in een mobiele browser en gebruikt die gegevens om te crawlen, indexeren en te ranken!
Heb je nog geen mobiel vriendelijke website? Dan mis je een groot deel van potentiële klanten. Want tegenwoordig zijn meer dan 70% van de zoekopdrachten gedaan op een mobiel apparaat.
Gebruik de tool van Google zelf om meer te weten te komen hoe jouw website presteert op mobiele apparaten: https://testmysite.withgoogle.com/intl/nl-nl.
9 - Gebruik Google Mijn Bedrijf
Hoe je ook zoekt en waar je ook bent. Google kijkt in de meeste gevallen of het nuttig is om lokale websites te laten zien. Als je een website hebt, doe er goed aan om een speciale Google Mijn Bedrijf pagina te krijgen!
Als men lokaal zoekt naar een bedrijf in jouw branche, zoals bijvoorbeeld een fysiotherapeut, dan wil jij met je fysio praktijk daar wel tussen staan. Ben jij de enige in de buurt, dan heb je kans dat jij een mooi plekje aan de rechterzijde krijgt, zoals bijgaande afbeelding.
Als er meerdere bedrijven zijn die in jouw branche werken in de buurt, maak dan dat jij meer goede reviews hebt. Zo zal je meer kans hebben bovenaan het lijstje te komen . En daardoor beter zichtbaar worden voor de lokale zoeker. Dus ranken in Google Maps kan soms nog belangrijker zijn dan ranken in de oprganische zoekresultaten. Allemaal afhankelijk van de industrie/product/dienst.
Bovenaan staan in de maps kan dus veel voordeel opleveren.
Helaas heeft Bing nog geen business locations geactiveerd in Nederland, maar zodra die wordt geactiveerd kun je ook weer precies hetzelfde doen voor de bedrijfsgegevens in Bing.
Extra TIP Doe het beter dan de concurrentie:
Kijk eens hoeveel bedrijven gebruik maken in jouw buurt van Google Mijn Bedrijf. En volg alle richtlijnen om jouw GMB lijst zo compleet mogelijk te maken. Dit kan alleen maar ten goede komen van jouw vindbaarheid in de Google Maps. Daarnaast is het altijd goed om eerst bij de concurrentie te kijken wat je allemaal nodig hebt om beter te ranken.
10 - Controleer je website echt eens op fouten
Zoekmachine optimalisatie zonder een goed fundament kun je wel vergeten. Dat is hetzelfde als een roeiboot met gaten. Een voorbeeld hier van is het probleem die werd veroorzaakt door een bekende wordpress plugin, genaamd Yoast SEO. Daar werd in maart 2018 een problematische instelling gemaakt die ertoe leidde dat veel websites hun rankings zagen verdampen. Met gevolg: minder bezoekers, minder omzet!
Andere problemen zijn bijvoorbeeld kapotte navigatie links, het gebruik van meerdere H1 koppen, en dubbele titels en pagina's.
Om je website op fouten te controleren, en kun je de gratis versie van Screaming Frog downloaden . https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/ Gratis tot maximaal 500URI's .
- Bekijk of er geen problemen zijn met 404, 500, 301 en 302 errors.
- Controleer of er geen dubbele of missende Titels zijn.
- Dubbele of missende Meta Descriptions zijn.
- Unieke h2's heeft
- Alle pagina's met een SSL certificaat geïndexeerd zijn of niet (https bedoel ik dan)
- etc
11 - Promoot dan je website
SEO is onderdeel van online marketing. Dus het is geen vervanging van je online marketing strategie!
Je moet nadenken over de manieren waarop jij je klanten zou kunnen benaderen. Maakt jouw bedrijf veel gebruik van afbeeldingen? Kijk dan eens naar instagram of pinterest. Gebruiken jouw concurrenten veel video, probeer eens wat videos te plaatsen op Youtube en Vimeo.
Social Media Marketing
Maar denk ook aan andere social media kanalen, en zelfs websites in jouw branche. Misschien is er wel een drukbezochte website waar jij een artikel voor zou mogen schrijven!
Opnzin tips voor een hogere positie in Google.
Ik ga hier een aantal zinloze tips geven die "experts" nog steeds voorschrijven om met je site hoger in Google te komen. Ik kan helaas niets anders dan keihard zijn hier, voordat er meer en meer mensen intrappen!!!
TIP 1: Spelling en Gramatica fouten
Content is King is het stokpaardje voor menig SEO, helaas. Ze gaan misschien nog net niet zo ver dat ze vragen of je Neerlandicus bent, maar hoger scoren in Google heeft NIETS met spelfouten en grammatica te maken.
Ik heb enkele Engelstalige websites, waarvan ik voor tientallen zoekwoorden op #1 sta in Amerika, zonder dat ik super ben in Engels! Dus hoger in Google komen heeft niets met spelling te maken.
Tip 2: Gebruik de Disavow Tool
De disavow tool kan gebruikt worden als je denkt dat bepaalde verwijzingen van websites naar jouw pagina's jouw vindbaarheid kunnen beïnvloeden.
Google is al een stuk slimmer geworden en kan bepaalde SPAM op 1 km afstand ruiken. John Mueller heeft al meermalen gezegd dat duidelijke SPAM automatisch wordt uitgefilterd.
Het is onzin om te zeggen dat je googles disavow tool moet gaan gebruiken als je bovenaan in google wil komen. \Je kan ermee zelfs je ranking beschadigen, dus wees voorzichtig of blijf er af!
TIP 3: Gebruik minimaal 3% Keyword Density
Keyword Density is geen ranking factor an sich... Er is geen gouden regel! Je kan een keyword density hebben van 3% en op pagina 99 staan. Maar je kan ook een keyword density van 10% hebben en op #1 staan. Je kan dus geen % aangeven die belangrijk is.
Je moet namelijk de keyword density (terwijl ik dat liever anders noem) per ranking factor op je pagina controleren, en niet de hele pagina pakken en daar op los gaan! En daarnaast moet je ook nog eens aan je backlinks denken...hint hint hint
Het idee Keyword Density komt voort uit de gedachte dat het belangrijk is dat je het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in verhouding tot de rest van de tekst op je pagina 3% in de tekst mag/moet voorkomen. Dus als je 100 woorden op je pagina hebt, dan zou je maximaal 3 keer het zoekwoord mogen gebruiken.
TIP 4: Gebruik 300 woorden voor je tekst
Sommige plugins geven dit aan: maak pagina's met meer dan 300 woorden, dan komt het goed. Onzin. Doe maar eens een zoekopdracht in Google en bekijk het aantal woorden dat de hoogste posities hebben.
Pro TIP: om hoger te komen moet je je concurrentie bekijken op de eerste pagina. Weet wie het zijn, en wat ze doen. Ranken zij allemaal met 3.000 woorden, dan is 300 woorden veel te weinig, en 800 ook.
TIP 5: Probeer zoveel mogelijk backlinks te krijgen
Wanneer iemand een verwijzing maakt naar jouw website kan dat een signaal zijn van interesse. Maar een backlink van de keukenboer naar de fysiotherapeut zal weinig invloed hebben. Dus links aanmaken op startpagina's kun je wel vergeten. Als ze al een beetje helpen, zal het niet lang meer duren voor ze genegeerd worden.
Probeer in plaats daarvan relevante links te krijgen op echte websites met echte bezoekers. Je kan 100 links hebben en niet hoog in Google scoren, want er zijn veel redenen waarom dat zo is! Wil je hogere in Google komen, dan moet je dit toch serieus gaan nemen.
TIP 6: Laat je SEO doen door een bedrijf die Google Partner is
Als Google partner hoef je helemaal niets van SEO te weten! Sterker nog, Google Partner kun je alleen worden als je genoeg geld in Google Ads steekt nadat je de Google Ads certificering volgt. Dus het heeft niet eens iets met SEO te maken, maar met Advertenties en geld in Google steken.
Online marketing bureaus hebben vaak een Google Partner Badge die helaas door velen wordt aangezien als SEO deskundigheid. SEO is geen onderdeel van de Google Ads training! Al heb je alle certificaten gehaald, en niet genoeg geld besteed aan Google Ads, dan krijg je geen badge!
Wat zou altijd bovenaan in Google kosten?
Gratis SEO en nummer 1 in Google komen is alleen mogelijk als je het zelf doet en daar tijd voor neemt, en je geen geld rekent voor je eigen tijd. Het grootste 'probleem' is dat veel ondernemers niet begrijpen dat het tijd kost om hoger te komen. Google geeft je niet binnen 1 maand de bovenste positie. Je kan ook een SEO cursus volgen voor je zelf gaat beginnen. Er zijn teveel factoren die komen kijken bij het optimaliseren om bij stil te staan.
Om hoger te komen kun je kiezen uit de verschillende mogelijkheden. Alle kennis is gefocust op Google SEO.
- 1 op 1 Google SEO Coaching
- SEO Training voor groepen
- Website Analayses
- Maandelijkse SEO abonnementen
Wil jij ook hoger in Google komen?
Hulp nodig om hoger te ranken? Laat het uitbesteden!
Laat je gegevens achter